Vi tar nå i mot alle typer dekk med og uten felg fra personbil, lastebil, traktor, tilhengerdekk og motorsykkeldekk. Dekkene leveres i en egen container på gjenbrukstorget på Tranamarka - containeren er merket med skilt med bilde av dekk og med teksten "dekk med og uten felg".

Retursystem for innsamling og gjenvinning av gummidekk, er administrert av Norsk Dekkretur AS.  Kasserte dekk var tidligere et miljøproblem, i dag gjenvinnes 95% av de innsamlede dekkene. 

Vi har inngått en avtale med Ragn-Sells Dekkgjenvinning AS som på oppdrag fra Norsk Dekkretur AS henter dekkene som blir levert inn. Innsamlede dekk går til ombruk, materialgjenvinning og energigjenvinning. 

Noen av dekkene blir brukt til gjenbruk og re-gummiering. Dekkbanen brukes blant annet til produksjon av sprengningsmatter, dette er den mønstrede delen av dekket som blir igjen når sidene er skåret bort. Sidene på dekkene kan også gjenbrukes, for eksempel som silopress for flatsiloer. Lastebildekk benyttes til produksjon av skytematter, og noe blir kvernet og blir gummigranlut som underlag på idrettsbaner. Det viktigste bruksområdet for grovt kvernede dekk, såkalt dekklipp, har tradisjonelt vært energigjenvinning. Materialet har lenge fungert som høyverdig brensel i sementindustrien, men brukes også til produksjon av for eksempel fjernvarme.

Hele dekk fra anleggsmaskiner som hjullastere og gravemaskiner brukes som støtdempende fendere på kaier og større brygger og hele dekk fra personbiler brukes for eksempel som vern på gokartbaner og andre motorsportanlegg.

Så med andre ord, dine kasserte dekk kan komme til nytte på en eller annen måte.